Godis eller inte godis?

Många älskar att ge sina hästar godis, även jag, men är det så bra egentligen?
Förut strechade jag alltid Franz hals/nacke ute på gången som belöning fick han alltid godis. Nu strechar jag hals och nacke i boxen/ridhus/padock. Man ser allför ofta hästar som nafsas, ibland tillochmed bits. Oftast har detta problemet frammkommit genom att hästen fått godis på gången. I alla fall är det inte så men OFTAST är det så. Franz har den ovanan nu, och det är riktigt jobbig att få bort. Varje gång han nafsar petar jag till honom på mulen, och då ger han sig för en stund. Men det kommer tillbaka, hel omöjligt ju. Men nu, när jag gjort det i några veckor så gör han det inte alls lika ofta på mig. Andra gör han det fortfarande på, men det är bara att träna.
Fina killen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0